De Amerikaanse koffieketen Starbucks voorziet een forse stijging van personeelskosten. Verder denkt het dieper in de buidel te moeten tasten om ook via mobiele technologie bij te blijven. Dat meldde het concern donderdag bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar.
Topman Howard Schultz wil de service van de koffieketen verbeteren om nog meer klanten te trekken. Starbucks investeert in zijn personeel en kent onder meer een regeling waarbij het scholing betaalt. Ook voerde het vorig jaar een loonsverhoging door. Technologisch timmert het ook aan de weg; sinds september is het in de VS mogelijk om via een mobiele applicatie koffie te bestellen. Deze proef wordt nu ook in Canada uitgerold.
In het afgelopen kwartaal wist Starbucks wederom meer klanten naar zijn koffiebarren te lokken dan een jaar eerder. Dat resulteerde in een recordomzet van 4,9 miljard dollar, een stijging van 18 procent ten opzichte van een jaar eerder. De winst kwam uit op 652,5 miljoen dollar, tegenover 587,9 miljoen een jaar eerder.
De vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal steeg met 8 procent. Met name in Azië bleef de omzetgroei achter bij de verwachtingen. Voor het eerste kwartaal van het lopende boekjaar voorziet Starbucks wereldwijd een lagere winst dan waar analisten op rekenen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl